Tröttnat på den negativa nyhetsrapporteringen i Sverige?
Vill du inspireras och känna att det finns hopp där ute?
Världen är inte så hemsk som Svenska media skriver, nedan finns beviset, positiva och Goda Nyheter finner du här!

Sök efter svenska nyheter

Sökningen görs bla på sveriges största tidningar och nyhets media samt ett antal mindre tidningar. Exempel: DI, DN, IDG, Aftonbladet, GP, ,Expressen samt många fler.

måndag, december 22, 2008

I Tensta bekämpas våldet med trovärdiga förebilder

Stenkastning har blivit ett uttryck för frustration. Det säger Järvapolisen Johnny Lindh. Guleed Mohamed från Tensta tror att trenden går att bryta. Det gäller att få över alfahannarna på den goda sidan. Då följer svansen med.

Johnny Lindh är närpolischef i södra Järva norr om Stockholm, dit Tensta och Rinkeby hör.
- Jag var tjänstledig ett år. När jag kom tillbaka i somras upplevde jag att det hade skett en enorm förskjutning i toleransnivå, säger han.

Förändringen gäller hela samhällsservicesektorn, enligt honom. Fältassistenter och väktare blir utsatta för stenkastning. Värdetransporterna begär poliseskort eftersom de inte vågar åka in i Tensta. Men ingen anmäler.

- Det verkar som om att få stenar kastade mot sig är något man får acceptera i det här området. När jag kom tillbaka såg jag det med nya ögon. Nu är jag där själv: "Lite stenar är inte så farligt".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar